SALAM MESRA

Saturday, January 29, 2011

TERBENAMNYA SANG REMBULAN,MENYINGSING SANG MENTARI



Terbanamnya Sang Rembulan,
Membawa erti, Menyingsingnya Sang Mentari,
Terbenamnya ia, menutupi kesyahduan malam,
Menyingsingnya ia, membuka lembaran baru,

Ia pergi meninggalkan seribu satu kenangan,
Datangnya ia membawa seribu satu cabaran,
Ia pergi tanpa mengenal siapa,
Ia pergi tanpa mengenal di mana,
Walaupun manusia kadang kadang,
Sesekali tidak meredhai pemergiannya,
Kerana tidak mengenal puas,
Melayani hawa nafsu,
Kerana pemergiannya menuruti,
Ketentuan Ilahi,



Lembaran baru kini dibuka,
Ia datang,
Dengan membawa saribu satu amaran,
Hanya mereka yang punya daya dan upaya,
Yang mampu mengharungi cabaran ini,

Sejarah mula dipahat,
Kenangan mula dicatat,
Hati mula tergugat,
Kehendak mula memanjat,
Nafsu mula terjerat,
Dengan keindahan dunia yang memikat,



Terbenamnya sang rembulan,
Menyingsingnya sang mentari,
Tanpa mengenal penat lelah,
Istiqamah dalam menjalankan,
Amanah yang di bebankan,
Namun mereka,tetap dengan tugas mereka,

Perjalannya silih berganti,
Menandakan kehidupan ini,
Bakal menemui penghujungnya,
Kali ini ia pergi,
Tanpa mengenal erti,
Alangkah bertuahnya,
Mereka yang telah menyediakan bekalan,



Dari jauh aku merenung,
saat dan ketika,
Terbitnya Sang Rembulan,
Bagaimanakah keadaanku nanti,
Membawa diriku menghadapi,
Sang Rabbi,
Adakah aku orang yang di kasihi,
Atau adakahku ini orang yang dibenci,

Kini aku sudah tidak lagi mampu menipu diriku lagi,
Tidak mampu ku tahani lagi,
Mengalirnya air mata ini,
Tanda hati ini sudah tidak tertahan,
Dengan penipuan dunia ini,

Kini saudaraku terus diburu,
kini saudaraku terus dimusuhi,
kini saudaraku terrus dibunuh,
kini saudaraku terus di perhambakan,

Aku terfikir,
Mengapa tidak aku menolongnya,
Adakah aku ini hanya berangan,
Di tengah menyinarnya sang mentari,
Adakah aku ini hanya manusia biasa,
Yang hanya mempunyai nafsu,

Kini aku mula sedar,
Tugasku belum selesai,
Kini aku harus bertindak,
Aku harus berbuat,
Aku harus berubah,

Kini siang mula melabuhkan tirainya,
malam menanti dengan penuh harapan,
Moga kali ini ia datang membawa rahmat,
Agar manusia terselamat dari azab,

Kini aku berlalu dengan azamku meninggi,
Perginya ia pasti membawa perubahan
Aku bertekad,aku berjanji,di saat,
TERBENAMNYA SANG MENTARI,TERBITNYA SANG REMBULAN.

syed haashim,
teluk menara,
30-1-2011
1.30 a.m

No comments:

Post a Comment